Parteneri în educație

Predarea prin proiecte în activități curriculare susținute de REF România

Atelier de lectură și scriere creativă

Prin proiectul „Realitatea de dincolo de ficțiune ” elevii din clasele a II-a și a IV-a A, au avut parte de activități captivante  ce au avut ca scop dezvoltarea și exersarea competențelor de literație, mai specific de localizare a unor informații în text, de stăpânire a sensului unor cuvinte sau expresii din text, precum și de realizare a unor conexiuni între ideile expuse și înțelegerea informațiilor vizuale.

Prin ateliere interesante ce susțin lectura și scrierea creativă elevii s-au apropiat de cărți, fiind motivați de paginile colorate și desenele atractive. Elevii vor continua aceste activități cu doamna învățătoare, în clasă construindu-se o mică bibliotecă a elevilor.

Exercițiile de scriere creativă și fișele de lucru colorate au sprijinit achizițiile elevilor. Activitățile proiectului au implicat  strategii de comprehensiune menite să sprijine elevii în înțelegerea și formularea diferitelor tipuri de întrebări. Dezbaterile au motivat pătrunderea și dincolo de limitele textului, elevii exersându-și creativitatea și capacitatea de cooperare, în timp ce s-au angajat în gândire de ordin superior (aplicativă, sintetică, evaluativă).  În felul acesta elevii au exersat privirea în jurul cuvântului si deducerea sensului unui cuvânt din context, fiind capabili să rezolve apoi testele evaluărilor.

Activitățile ce pun accent pe învățarea intuitivă prin experiente directe sunt mult mai atractive pentru elevii din ciclul primar si reduc absenteismul, elevul fiind incântat să privească  mai întâi imaginile  din cărțile mari și cartonate, apoi să intervină în text. Un rezultat vizibil a fost prezenta activă la clasă a elevilor, apoi creșterea apetitului pentru lectură.

Proiect realizat de dna înv. Barna Maria și prof. Veronica Șandor

Educația adulților în timp de pandemie

             Știm cu toții faptul că săracia și precaritatea afectează dezvoltarea oricărei persoane, că lipsurile influențează capacitatea de a lua decizii cu privire la cine ești și cine ai putea fi în viitor. Mai știm însă faptul că pentru unii dintre noi, viața interioară nu are spațiu pentru întrebări complexe despre cine sunt, ce discipline se studiază și la ce or fi bune fiecare.

           În cazul multor participanți la programul ADS din Școala Gimnazială „Teleki Domokos” Gornești, mecanismul dominant este cel de supraviețuire. În cazul lor, oportunitatea de a a-și imagina alte vieți decât cea pe care au primit-o și au modelat-o devine tot mai rară. Deși aproape imposibil de finalizat fără insistențele și implicarea mai mult decât activă a profesorilor și mediatorilor, programul ADS devine o astfel de oportunitate pentru romii din comunitatea din satul Petrilaca, comuna Gornești și nu numai.

Chiar și în pandemie, ideea de a merge la școală a plutit prin aerul celor mai izolate și sărace comunități din Gornești, prin implicarea unui grup de profesori deschiși, inimoși și care cunosc nevoile comunității. Dacă cu acești oameni nimeni nu a făcut vreodată temele, nimeni nu a corectat cuvintele greșite sau literele stâlcite, acum prin intermediul acestui program le este oferită șansa de a-și găsi mai ușor un loc de muncă și mai ales de a oferi un bun exemplu copiilor, pentru care fiecare dintre acești părinți fără școală are planuri mari, planuri care implică școala și depășirea condiției părinților lor.         

              Unii se grăbesc , alții uită că au cursuri, mai tot timpul ar renunța și adesea sunt descurajați de lume, de sistem, de sărăcie. Am prezentat însă și exemple de urmat, exemple care vin din rândul lor și care găsesc motivație în lucruri mici, muncesc pentru bursă, văd la rândul lor acest program ca un sprijin și se bucură atunci când sunt apreciați.

Visul multora dintre ei este găsirea unui loc de muncă stabil iar noi, profesorii,  ne bucurăm să fim părtași la acest vis.

Echipa programului ADS din Școala Gimnazială „Teleki Domokos” Gornești

Educația continuă – Interviu pentru Roma Education Fund

“Cu siguranță incertitudinea începerii acestui nou an școlar a fost resimțită de fiecare dintre noi. Din perspectiva directorului de școală pot aprecia acest început de an ca fiind unul solicitant, un început care ne obligă pe toți să fim atenți, curajoși și mai ales eficienți.

Răspunsul la întrebarea „Cum am ajuns aici?” este fără îndoială complex. Dar dacă ar fi să numesc un aspect care ne amplifică și alimentează tendința de a ne împărți în tabere, aceea ar fi frica de vulnerabilitate în fața acestui virus. Pot afirma însă că, atunci când iubești ceea ce faci și comunitatea pe care o slujești, așa cum o fac cadrele didactice din școlile din Gornești, îți asumi problemele și le rezolvi.

Împreună cu personalul avizat al școlii, respectând ghidurile venite din partea Ministerului Educației şi Cercetări, am adaptat regulamentul de ordine interioară nevoilor comunității noastre și am găsit soluții astfel încât fiecare elev să fie în #siguranță în oricare spațiu al școlii. Fiecare profesor diriginte și învățător a contribuit la înfrumusețarea și eficientizarea sălilor de clasă, punându-și în valoare creativitatea. Clasele sunt mai pregătite ca niciodată să primească elevi și sunt cu siguranță mai frumoase atunci când aceștia sunt prezenți.

Un real sprijin a venit din partea Primăriei şi Consiliului Local Gornești, care s-au arătat încă o dată receptive la nevoile școlii, fiind alocate resurse suficiente pentru achiziționarea de materiale sanitare, măști, dezinfectanți și produse de igienă. Momentul începerii școlii rămâne un moment colectiv de bucurie, chiar dacă anul acesta părinții nu vor intra în incinta școlii. Îi asigurăm însă de faptul că fiecare copil este pe mâini bune. Acea conexiune extrem de importantă între școală și comunitate nu a fost deteliorată de distanțarea din această perioadă. Sunt sigur de faptul că fiecare soluție găsită împreună cu colectivul de profesori este un răspuns adaptativ la propunerile Ministerului Educației și la grijile părinților. #Respectarea normelor, asumarea lor ne va ajuta să trecem cu bine peste această perioadă pentru că educația trebuie să continue, iar binele trebuie să crească!”

Levente Mihály Antal, director Şcoala Gimnazială “Teleki Domokos” Általános Iskola din Gorneşti, jud. Mureş.




Despre puterea lui „împreună”

În această perioadă, o parte dintre elevii noștri  desfășoară cu entuziasm lucrări în cadrul proiectului „De- a arhitectura în școala mea”. Lucrările presupun modernizarea unui spațiu din curtea școlii și realizarea unei gradene din lemn vopsit în culori diferite.

Echipa  De-a Arhitectura a pornit cu gândul de a transforma curtea școlii într-un mediu plăcut pentru cât mai mulţi copii, indiferent de mediul din care provin.  Pentru că lucrările deja au început și sunt lucrări în care am participat de la mic până la mare, dorim să mulțumim prietenilor de la Asociația Aura Ion pentru că sunt alături de elevii din echipa de proiect sprijinindu-i cu rechizite pentru începerea firescă a anului școlar.

Suntem recunoscători să vă avem aproape!

De la emoții la  comportamente și inovare

Creierul nostru a fost modelat pentru a privi, asculta și a se acorda la cei din jurul nostru. Imităm comportamente și rezonăm cu emoțiile celorlalți în moduri care ne aduc împreună. Încercăm ca prin joc să cultivăm aptitudinile pentru colaborare, încercare, rectificare. Pentru joc este nevoie și de motivare intrinsecă și pasiune, dar suntem siguri că acestea nu le lipsesc celor mici.

Mulțumim Roma Education Fund pentru că sunteți alături de comunitatea noastră școlară cu materiale didactice, sfaturi, proiecte și programe. Împreună pregătim activități școlare interesante în care cei mici vor avea parte de experiențe captivante ce implică jocuri și jucării de cea mai  bună calitate. 

O școală prietenoasă cu spații mai frumoase

Educația de succes nu se bazează pe miracole; este nevoie doar de dedicare și hotărâre fără limite, care își au rădăcinile în iubire și siguranță. Alături de cadrele didactice, elevi, părinți și alți parteneri, ne propunem să transformăm educația prin învățare.

Mulțumim Companiei Mobila Dalin pentru colaborarea în context școlar și sprijinul acordat pentru îmbunătățirea calității actului de predare și învățare. Elevii Școlii Gimnaziale „Teleki Domokos” din Gornești beneficiază, prin intermediul acestei colaborări, de un spațiu de lectură prietenos, potrivit pentru a facilita experiențe de învățare ce dezvoltă deprinderi necesare inovării sociale.

Vă mulțumim pentru că susțineți alături de noi educația de calitate!

Fiecare loc din școala noastră contează. Asigurarea unui spațiu sigur, confortabil și care să răspundă nevoilor elevilor a devenit cu mult timp în urmă un obiectiv important. Mulțumim Kastamonu România pentru sprijinirea cu materiale ce s-au transformat ulterior, prin munca și implicarea personalului auxiliar, în panouri de afișaj ce fac vizibile activitățile elevilor și dulapuri pentru depozitarea materialelor didactice. Vă mulțumim că susțineți alături de noi educația din mediul rural!